01 . bierzemy 2 plyty z latwo slyszalnym kickiem i snare'm (tudziez po polsku stopa i werblem), tak zeby nie bylo jak tego pomylic z niczym innym i zeby nawet na wpol gluchoniemy roznial kick od snare'a .
02. kladziemy plyty na gramofonach (z dawna zwanymi patefonami), crossfader na srodek (to taki poziomy suwak na mikserze)
03. puszczamy jedna plyte i czekamy az zacznie grac bit. recznie zatrzymujemy plyte. tak aby pod lapa trzymac pierwszy kick w bicie. jezeli nie zdarzylismy to cofamy plyte do wspomnianego miejsca. ciagle trzymajac plyte poruszamy nia w przod i wstecz aby upewnic sie ze mamy kicka pod lapa
04. na drugim gramofonie, puszczamy druga plyte. nalezy pamietac o takim skoordynowaniu ruchow aby przypadkiem nie puscic trzymanej plyty na pierwszym gramofonie.
05. czekamy az na drugim gramofonie zacznie grac bit. czekamy cierpliwie na kolejna fraze. co to fraza? w uproszczeniu drumanbassowy bit wyglada tak:
- Kod: Zaznacz cały
>>00. kick
01. ---
02. ---
03. ---
04. snare
05. ---
06. ---
07. ---
>>08. ---
09. ---
10. kick
11. ---
12. snare
13. ---
14. ---
15. ---
4,8,16,32,64 powtorzen takiego bitu to fraza (w zaleznosci od kawalka) - najlatwiej to wylapac w ten sposob ze w kolejnych frazach cos jest dodawna/ujmowane z kawalka, ewentualnie jakis motyw naprzyklad zapetlany we frazie.
06. w momencie gdy ma zaczac sie kolejna fraza puszczamy lape z przytrzymywanej plyty. jezeli wszystko zrobiles idealnie i przypadkiem nie masz gramofonu a'la unitra z ultra-szybkim rozpedem to powinienes choc przez chwile uslyszec jak dwa kawalki zgrywaja sie bitem. jezeli nie zdarzyles lub za wczesnie pusciles plyte to lapiesz ja spowrotem i cofasz do poczatku bitu i od nowa probujesz az w koncu bedziesz za kazdym razem trafiac idealnie . dla ulatwienia sprawy mozna to zrobic nastepujaco. strzalkami zaznaczylem wazne pozycje w ktorych musisz poruszac plyta w przod i wstecz tak jakbys chcial ja puscic (choc tego nei robisz). dopiero przy wejsciu kolejnej frazy zwalniasz ja spod palucha.
07. rozumiem ze nauka ci idzie swietnie i chcialbys juz grac jak andy c, ale najpierw musisz nauczyc sie zgrywac tempo. no to jazda. powtarzasz punkty 01-06 i sluchasz rownoczesnie 2 grajacych plyt. zaczynaja sie rozjezdzac? nic straconego. delikatnie przyspiesz paluchem jedna z plyt. jezeli zauwazyles ze sie bardziej rozjechalo to wyjscia sa dwa: albo nalezy ja zamiast przyspieszyc to zwolnic, albo po prostu za mocno ja popchnales . zwolnij delikatnie paluchem plyte tak aby znowu bity zaczely grac przez chwile rowno. przesun pitchem w odpowiednim kierunku. i znowu posluchaj plyt. jezeli dalej sie rozjezdzaja, to dalej ja delikatnie zwolnij i wyrownaj bity. zmniejsz predkosc pitchem. z kazda taka zmiana zauwazalny rozjazd powinien nastepowac coraz wolniej. az w koncu idealnie przez dluzszy okres czasu bity beda lecialy rowno (dluzszy okres czasu zalezy jest w duzej mierze od sprzetu jaki posiadasz i jego mozliwosci "trzymania tempa")
oczywiscie analogicznie to mozna zrobic w przeciwnym kierunku. zamiast od razu przyspieszac, to zwalniac. zalezy od indywidualnego przypadku
hint: jezeli nie wiesz na czym skupic ucho co sie rozjezdza a co nie, to na poczatek proponuje na werblu. przy prostych kawalkach sprawdza sie to znakomicie. przy probach miksowania zamotanych bitow gdzies snare'y nie zawsze powtarzaja sie w jednakowych odstepach czasu lepiej wsluchiwac sie na kicki.
08. olrajt, teraz musisz to zrobic przy uzyciu sluchawek. wiec crossfader na jeden kanal, sluchawki na leb, monitor na mikserze ustawiasz na drugi kanal, i powtarzasz czynnosci 01-07. jak juz zgrasz bity to robisz crossfaderem przejscie i tak w kolko.
z ta wiedza jestes juz gotowy do podboju kazdej dyskoteki. gud lak!
autor nie bierze odpowiedzialnosci za krzywdy wyrzadzone tym tekstem
przeklejam moje co ciekawsze posty z drumandbass.pl, poki jeszcze dziala