Q&A Warsztat 1: Yabol (Grudzieñ 2010)

Sprzęt i oprogramowanie, tajemnice warsztatu | Hardware & production

Q&A Warsztat 1: Yabol (Grudzieñ 2010)

Postprzez r » 04 gru 2010, 21:42

Q&A Warsztat 1: Yabol
Ostatnio edytowano 21 mar 2011, 01:48 przez r, łącznie edytowano 5 razy
r
 

Postprzez r » 05 gru 2010, 00:44

2. co wed³ug ciebie jest najwa¿niejsze podczas tworzenia basu? czy uwa¿asz ¿e ka¿dy nawet chujowo wykrêcony bas da siê potem skorygowaæ tak ¿eby brzmia³ co najmniej dobrze czy jednak to co wyjdzie z oscylatora przewa¿a w ostatecznym wybrzmieniu?
3. na jakim ho¶cie tworzysz?
4. jakiego gatunku by³a muzyka tworzona przez ciebie na samym pocz±tku i czy uwa¿asz ¿e ta któr± tworzysz teraz wymaga od ciebie najwiêcej wiedzy?
5. vst/vsti które najczê¶ciej wybrzmiewa w twoich kawa³kach?
Ostatnio edytowano 25 mar 2011, 14:46 przez r, łącznie edytowano 1 raz
r
 

Postprzez N-FETT » 05 gru 2010, 01:24

7. Nakładasz na sume perki compressor lub multiband lub inny filtr? czy tylko na kick lub snare ?
8. Co robisz by jak najlepiej wytluścić snare ?
9. Starasz się zrobić jak najlepszy MIX czy jak najlpeszy MASTERING?
10. Jaki masz interaface dzwiękowy lub karte muzyczną?
11. Pracujesz tylko w jednym DAW'ie?
Avatar użytkownika
N-FETT
 
Posty: 1155
Jelenia Góra

Postprzez r » 05 gru 2010, 01:38

12. czyta³em ¿e niektórzy na g³ówny wstawiaj± dodatkowy eq ¿eby wyciszyæ wszystko do 20Hz i od 16kHz. czy to co¶ daje twoim zdaniem? czy czêstotliwo¶ci spoza tego zakresu mog± negatywnie wp³yn±æ np. na kompresjê? wydaje mi siê to dziwne bo w±tpiê ¿eby jaki¶ synth generowa³ tak pojebane czêstotliwo¶ci
r
 

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 04:34

2. co według ciebie jest najważniejsze podczas tworzenia basu? czy uważasz że każdy nawet chujowo wykręcony bas da się potem skorygować tak żeby brzmiał co najmniej dobrze czy jednak to co wyjdzie z oscylatora przeważa w ostatecznym wybrzmieniu?
3. na jakim hoście tworzysz?
4. jakiego gatunku była muzyka tworzona przez ciebie na samym początku i czy uważasz że ta którą tworzysz teraz wymaga od ciebie najwięcej wiedzy?
5. vst/vsti które najczęściej wybrzmiewa w twoich kawałkach?




2 Według mnie, bass to drugorzędna postać utworu. Najważniejsza przy tworzeniu basu jest dla mnie tonacja. Nie w każdej bass zagrzmi czy poruszy ściany. Nie o to też w tym chodzi. Bass zaraz po beat-cie ma za zadanie budować rytm. Jeśli mam odpowiedzieć o subbass - najważniejsza jest fala sinusoidalna.

Wszystko zawsze da się skorygować - tylko czy będzie to korekta świadoma? W 2x czy 3x oscylatorach masz wpływ na kształt fali i ewentualne dodawanie harmonicznych, ale trochę na chybił trafił - w przypadku syntezy FM jest to ułatwione. Trzeba być niezłym mózgiem, żeby poprzez modulację częstotliwości wykręcić np. tłustego reece'a. Dlatego łatwiej jest operować eq i rozstrajać falę na 2xosc. Dodam jeszcze, że nawet z hihata, przy odpowiednim obniżeniu tonacji i eq, da się zrobić świetnie brzmiący bass


3. Tworzę w FL Studio. Nie rozwijam dalej tematu, bo uważam to za niepotrzebne.

4. Tworzyłem na początku prymitywny drum'n'bass. Właściwie to więcej było w tym przypadkowości, niż tworzenia.
Uważam, że istnieje wiele gatunków, które wymagają od twórcy o wiele więcej wiedzy, niż d'n'b. Mowa oczywiście o muzyce elektronicznej. Przykład? Goa/Psytrance <- dla mnie to najbardziej zaawansowana elektroniczna muzyka jaka istnieje. Nikt nie musi się ze mną zgadzać. Dodam do tego także ambient - zwłaszcza ten, wywodzący się od Psytrance. Są także prostsze gatunki np. minnimal, electrohouse, hardcore itp

5. 3xosc, Fm7, Vanguard.
Ostatnio edytowano 05 gru 2010, 04:55 przez Yabol, łącznie edytowano 1 raz
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 04:35

effect napisał(a):6. Jakiej myszki używasz do produkcji?


nokurwa, miały tu być pytania warsztatowe, a nie jakiś słodki interview... :roll:



SimpleTouch model MOP-SIMPLE
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 04:46

N-FETT napisał(a):7. Nakładasz na sume perki compressor lub multiband lub inny filtr? czy tylko na kick lub snare ?
8. Co robisz by jak najlepiej wytluścić snare ?
9. Starasz się zrobić jak najlepszy MIX czy jak najlpeszy MASTERING?
10. Jaki masz interaface dzwiękowy lub karte muzyczną?
11. Pracujesz tylko w jednym DAW'ie?



7Właściwie, to na kick i snare nie daje nic. Dopiero na sumę perki. Nie mam reguły - w tym numerze bez kompresora, a w tym z kompresorem. Jeśli elementy perki się nie kleją ze sobą, wspomagam się kompresorem na sumie perki.

8. Hmm nie wiem czy moje snare są tłuste :D, raczej nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Dla mnie snare musi mieć dobry punch, szybki atack mały release. Na sumie perki wycinam część 250 i 800hz, co wyraźnie uwydatnia snare.

9. Raczej to pierwsze. Później wysyłasz numer do wytwórni a ich nie interesuje, że ty masz swoją wersję. I tak utwór idzie na warsztat do kogoś innego i w rezultacie twój numer brzmi inaczej niż sobie założyłeś. Pojęcie miks-mastering wydaje mi się, że często ludzie mylą te dwa słowa. Jeśli już masteruję swoje kawałki, robię to po dłuższym okresie niesłuchania tych utworów, by odkryć je na nowo i spojrzeć bardziej obiektywnym okiem na wykonaną pracę.

10 SB-LIVE + KX 3550

11. I tak i nie...myślę, że odnalazł bym się w każdym dostępnym sofcie. Jeśli chodzi o moje produkcje, tworzę je wyłącznie za pomocą FL Studio. Czasem sięgam do innych DAW, by przenieść coś do FL Studio.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 04:51

rucop napisał(a):12. czytałem że niektórzy na główny wstawiają dodatkowy eq żeby wyciszyć wszystko do 20Hz i od 16kHz. czy to coś daje twoim zdaniem? czy częstotliwości spoza tego zakresu mogą negatywnie wpłynąć np. na kompresję? wydaje mi się to dziwne bo wątpię żeby jakiś synth generował tak pojebane częstotliwości



Kiedyś miałem po prostu pedantyczną skłonność do wycinania wszystkiego poniżej 20hz. Była to wręcz choroba. Zauważyłem jednak, że pomimo tego iż pasmo poniżej 20hz jest nie słyszalne dla ucha, to i tak część informacji o subbasie znika, gdy wywalamy poniżej 20hz. Dlatego przestałem to robić, teraz jedynie wywalam DC OFFSET.
Powyżej 16khz, nigdy nie wywalałem tych częstotliwości - tam znajduje się cała szczegółowość materiału. Z wysokimi jest tak, że lepiej je zostawić, jak nie masz nad nimi kontroli, to oddaj utwór komuś, kto zrobi z nimi porządek :)

Oczywiście, błąd w miksie odbije się tym, że kompresja może popsuć cały efekt. Jednak przy odpowiednim doborze sampli, przy umiejętnym operowaniu syntezatorem, nie trzeba wywalać tak naprawdę nic.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Basebox » 05 gru 2010, 14:19

13. Miałeś wydawać ambitniejsze kawałki sygnowane twoim imieniem i nazwiskiem. Jeden utwór już wydałeś w ten sposób. Zamierzasz nadal to kontynuować czy to raczej był taki one-track-project?
14. Czy planujesz pokończyć swoje niedokończone projekty, które pokazałeś światu, a których to ludzie się domagają, żebyś skończył/wydał (jak np. ten trance co wrzuciłeś na YTB) ?
15. Jaki jest twój stosunek do udostępniania projektu do wglądu dla innych? W sensie, że każdy może zobaczyć, jak zrobiłeś to i owo w swoim utworze. Uważasz, że to pomaga mniej znanym producentom w poznaniu tajników produkcji czy raczej twierdzisz, ze to taki kolejny tutorial w stylu "jak zrobić bass ala Yabol", ktory ogranicza kreatywność, gdyż wszyscy nagle zaczną kręcić basy ala Yabol?
Basebox
moderator
 
Posty: 9132
Rozpoznawalny diler towaru w klubach.

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 17:20

Basebox napisał(a):13. Miałeś wydawać ambitniejsze kawałki sygnowane twoim imieniem i nazwiskiem. Jeden utwór już wydałeś w ten sposób. Zamierzasz nadal to kontynuować czy to raczej był taki one-track-project?
14. Czy planujesz pokończyć swoje niedokończone projekty, które pokazałeś światu, a których to ludzie się domagają, żebyś skończył/wydał (jak np. ten trance co wrzuciłeś na YTB) ?
15. Jaki jest twój stosunek do udostępniania projektu do wglądu dla innych? W sensie, że każdy może zobaczyć, jak zrobiłeś to i owo w swoim utworze. Uważasz, że to pomaga mniej znanym producentom w poznaniu tajników produkcji czy raczej twierdzisz, ze to taki kolejny tutorial w stylu "jak zrobić bass ala Yabol", ktory ogranicza kreatywność, gdyż wszyscy nagle zaczną kręcić basy ala Yabol?


13. Ciągle nad tym myślę, by wydawać pod swoim imieniem i nazwiskiem. Tylko nie wiem czy to będzie bardziej ambitne. Na pewno jestem w stanie nagrać płyty w kilku gatunkach. Przyszłość wszystko pokaże.

14. Ten projekt jest przeze mnie rozwijany do dzisiaj. Nie potrafię jednak zbudować odpowiedniej atmosfery, przez co porzucam go i wracam...ostatnio napisał do mnie użytkownik z tego forum, o MIDI melodii użytej w tym projekcie. Zgodziłem się, więc może ta osoba zrobi z tym coś interesującego.

15. Nie jestem zwolennikiem udostępniania projektów. Mogę pokazać i pomóc w wielu kwestiach, ale nie udostępnię (wszystkich)swoich patentów na publiczne forum.
Dodam jeszcze, że wiele informacji do tworzenia jest w internecie. Tak więc mój przepis: internet -> naśladowanie -> wyciągnięcie wniosków -> własna kreacja. W tajemnicy zdradzę, że w styczniu odbędą się 3dniowe wykłady prowadzone przeze mnie.Wykłady o tym, jak od początku do końca powstaje utwór muzyczny, przy pomocy FL Studio. Odbędzie się to w Mielcu. Nie wiem, czy są miejsca otwarte na to wydarzenie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zorganizować taką akcję gdzieś indziej. Wtedy na pewno mogę pokazać więcej, szybciej i na żywo.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez vuad » 05 gru 2010, 18:20

16. Jakich EQ uzywasz na pojedynczych sciezkach, ktorych uzywasz najczesciej, czy masz takie ktore ladujesz odruchowo.
17. Jaki procent twoich wtyczek to freeware, ktore mozesz smialo polecic, chodzi mi glownie o FX ale nie pogardze tez generatorami :wink:
vuad
 
Posty: 873
dark:city

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 18:56

vuad napisał(a):16. Jakich EQ uzywasz na pojedynczych sciezkach, ktorych uzywasz najczesciej, czy masz takie ktore ladujesz odruchowo.
17. Jaki procent twoich wtyczek to freeware, ktore mozesz smialo polecic, chodzi mi glownie o FX ale nie pogardze tez generatorami :wink:


16. Używam parametric eq z FL Studio oraz czasem EQUO także z FL Studio.

17. Mam sporo freewaru. Np. MDA fx, Synth1 (generator), Tiny fx, dblue glitch, classic fx, breakdown fx, plugsound free (rompler). Pressure 1.1 (Geneator).Oczywiście są godne uwagi jak dla mnie.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Projekt Pi » 05 gru 2010, 20:08

18. Co na masterze wrzucasz?
19. Używasz kompresorów z Fruciaka czy masz jakieś inne sprawdzone pluginy?
Avatar użytkownika
Projekt Pi
 
Posty: 1603
Mojżeszów

Postprzez Yabol » 05 gru 2010, 20:42

Projekt Pi napisał(a):18. Co na masterze wrzucasz?
19. Używasz kompresorów z Fruciaka czy masz jakieś inne sprawdzone pluginy?





18. Na master wrzucam analizaor i mierniki db + rms. (Inspector)
Jeśli chodzi o brzmienie, to wrzucam dopiero przy robieniu masteringu Parametric EQ (nawet potrójnie) i Izotope Ozone 3.

19. Używam tylko Fruity Compresor, zwykły, nie multiband.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Scryptor » 05 gru 2010, 22:35

20. W takim temacie nie może zabraknąć oczywiście prośby o screena
projektu. :)
Avatar użytkownika
Scryptor
 
Posty: 48

Postprzez dblast » 06 gru 2010, 01:46

21. Czy używasz legalnego oprogramowania do tworzenia muzyki ? (FL, pluginy typu inspector, izotope ozone itd)
22. Czy korzystasz z resamplingu? Jak w ogole zapatrujesz się na inteligentne używanie sampli ? (czyli sample do cięcia, samplowane na samplerze VST + efekty midi na ścieżkę samplera itd), Czy Twoje utwory to 100% synteza ?
dblast
 
Posty: 192

Postprzez Yabol » 06 gru 2010, 11:05

Scryptor napisał(a):20. W takim temacie nie może zabraknąć oczywiście prośby o screena
projektu. :)


Obrazek
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Yabol » 06 gru 2010, 11:09

dblast napisał(a):21. Czy używasz legalnego oprogramowania do tworzenia muzyki ? (FL, pluginy typu inspector, izotope ozone itd)
22. Czy korzystasz z resamplingu? Jak w ogole zapatrujesz się na inteligentne używanie sampli ? (czyli sample do cięcia, samplowane na samplerze VST + efekty midi na ścieżkę samplera itd), Czy Twoje utwory to 100% synteza ?


21. Posiadam wszystkie niezbędne licencje :) (a ten inspector jest darmowy, wersja XL jest płatna)

22. Nie za bardzo rozumiem top pytanie. Ogólnie korzystam z sampli. Jednak nie zajmuję się ,muzyką np. breakcore, gdzie cięcie sampli to podstawa. Staram się budować utwór w taki sposób->

sample -> perkusja

synteza -> bass, melodie, fxy

Nie gardzę jednak dobrej jakości samplami.
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez marvelon » 06 gru 2010, 11:33

23) jak w 15sćie minut zrobić 7dmio minutowy amen beat, który się nie zapętla?
Avatar użytkownika
marvelon
rip
 
Posty: 9934
Rozbłysk Neptuna

Postprzez Yabol » 06 gru 2010, 13:33

marvelon napisał(a):23) jak w 15sćie minut zrobić 7dmio minutowy amen beat, który się nie zapętla?



Proszę jaśniej :lol:
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Youness » 06 gru 2010, 13:42

24) masz jakas taktyke na magazynowanie sampli ?
Youness
 
Posty: 900

Postprzez Yabol » 06 gru 2010, 13:45

Youness napisał(a):24) masz jakas taktyke na magazynowanie sampli ?



Tak.


Kopiuj - wklej :lol:

U mnie i w życiu, i w samplach, i w projekcie panuje chaos. Nie umiem układać, segregować i życiu w porządku :)
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez dblast » 06 gru 2010, 15:44

Yabol napisał(a):22. Nie za bardzo rozumiem top pytanie. Ogólnie korzystam z sampli. Jednak nie zajmuję się ,muzyką np. breakcore, gdzie cięcie sampli to podstawa. Staram się budować utwór w taki sposób->

sample -> perkusja

synteza -> bass, melodie, fxy

Nie gardzę jednak dobrej jakości samplami.


przykładowo wycinasz sampel z reecem z innego utworu przycinasz go wrzucasz do samplera i rozpisujesz melodyjkę na midi - następnie na tą ścieżkę wrzucasz filtry efekty fx itp, osiągając w ten sposób kompletnie nowe brzmienie na podstawie wcześniej już wykręconego dźwięku, ale nie przez Ciebie, tylko przez kogoś - czy uważasz, że taki zabieg w Twoim producenckim mniemaniu to sakanie w połykiem ?
dblast
 
Posty: 192

Postprzez Yabol » 06 gru 2010, 15:58

dblast napisał(a):
Yabol napisał(a):22. Nie za bardzo rozumiem top pytanie. Ogólnie korzystam z sampli. Jednak nie zajmuję się ,muzyką np. breakcore, gdzie cięcie sampli to podstawa. Staram się budować utwór w taki sposób->

sample -> perkusja

synteza -> bass, melodie, fxy

Nie gardzę jednak dobrej jakości samplami.


przykładowo wycinasz sampel z reecem z innego utworu przycinasz go wrzucasz do samplera i rozpisujesz melodyjkę na midi - następnie na tą ścieżkę wrzucasz filtry efekty fx itp, osiągając w ten sposób kompletnie nowe brzmienie na podstawie wcześniej już wykręconego dźwięku, ale nie przez Ciebie, tylko przez kogoś - czy uważasz, że taki zabieg w Twoim producenckim mniemaniu to sakanie w połykiem ?


Hmm kwestia jest taka...czy rzeczywiście łatwiej jest użyć jakiegoś cudzego dźwięku, i przejebać go tak, że będzie nie do poznania? Wg mnie, to można wtedy samemu zrobić to samo od postawy...no ale jak komuś pasuje taka opcja, to czemu nie :)
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Piktor » 06 gru 2010, 23:51

25. Od czego zaczynasz budowę utworu? Często w różnych Q&A czytałem że wiele osób dopiero na końcu tworzy intro, outro i ambientowe przejścia. Może jakieś podpowiedzi dotyczące aranżowania?
26. Często spędzasz osobny czas na tworzeniu loopów perkusyjnych, basów, padów, presetów, czy raczej budujesz kawałki "w locie"?
27. Jakie według ciebie są częste błędy popełniane przez początkujących producentów?
28. Czy myślisz o czynnym udziale w kampanii przeciwko tej "modnej" głośności?
Pewnie mówiąc o tym i wyjaśniając istotę problemu, wielu ludzi można przekonać. Czy uważasz że muzyka limitowana do przesady traci brzmieniową głębie i sens?
29. Masz jakieś stałe i sprawdzone sposoby na budowanie przestrzeni w mixie?
30. Co dostałeś na mikołajki?

THx za QA ,świetna inicjatywa :slayer:
Piktor
 
Posty: 165
Szczecin

Postprzez Yabol » 07 gru 2010, 01:49

Piktor napisał(a):25. Od czego zaczynasz budowę utworu? Często w różnych Q&A czytałem że wiele osób dopiero na końcu tworzy intro, outro i ambientowe przejścia. Może jakieś podpowiedzi dotyczące aranżowania?
26. Często spędzasz osobny czas na tworzeniu loopów perkusyjnych, basów, padów, presetów, czy raczej budujesz kawałki "w locie"?
27. Jakie według ciebie są częste błędy popełniane przez początkujących producentów?
28. Czy myślisz o czynnym udziale w kampanii przeciwko tej "modnej" głośności?
Pewnie mówiąc o tym i wyjaśniając istotę problemu, wielu ludzi można przekonać. Czy uważasz że muzyka limitowana do przesady traci brzmieniową głębie i sens?
29. Masz jakieś stałe i sprawdzone sposoby na budowanie przestrzeni w mixie?
30. Co dostałeś na mikołajki?

THx za QA ,świetna inicjatywa :slayer:




25. Najczęściej robię taki fragment, że niby już wszystko gra, że się już rozkręciło. Moją bolączką są aranże... to dla mnie najtrudniejsze zadanie w całym utworze...intro i 1 wejście ..... i ewentualnie 2 wejście. Nie udzielę podpowiedzi, bo sam borykam się z przeszkodami w budowaniu atmosfery... może taka jedna podpowiedź -> dobre intro to takie, które trzyma się kupy z całym numerem, a nie jest wyrwane z kontekstu.

26. Na basach może spędzam czas...czasem też kręcę zwyczajne synthy-leady-pady, ale raczej robię utwory w locie.


27. Częstym dla mnie błędem, jest usilne dążenie do tej "upragnionej" głośności utworu, by dorównać ich "idolom". Początkujący producenci, powinni skupić się na detalach i komponowaniu, a nie na największej "pompie" Częstym błędem też wg mnie, jest granie melodii na pojedynczych nutach..., brak jakiejkolwiek znajomości z podstaw muzyki, co to jest wielodźwięk, jak tworzyć harmonię, co to np. jest Crescendo, czy Diminuendo...boziu ratuj mnie przed takimi kawałkami.

28. Chętnie wziął bym udział w kampanii STOP LOUDNESS WAR! Wg mnie powinny zostać spisane jakiś normy, które nie pozwalają na przekraczanie przykładowo -10rms.

Uważam, że muzyka zbyt limitowana nie tylko traci sens i głębie, ale tak na prawdę oddala się od terminu MUZYKA. Sam mam świetny przykład utworu mojego autorstwa (razem z Walderem) pt. Dyskinesia - ten utwór z winyla gra tak, jakby ktoś odtwarzał tą muzykę drewnianym klocem a nie igłą z wkładką magnetyczną...To nie tylko przypadłość tego winyla, ale grubo ponad 70% (to moja obserwacja, nie dane statystyczne) muzkyi w formie digital czy CD.

29. Fruity Stereo Enhancer + Fruity reeverb :)


30. kozacki deepthroat od mojej ukochanej :)
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez marvelon » 07 gru 2010, 10:03

31) mozesz pokazać krok po kroku jak powstał ten kawałek - http://www.break.fm/viewtopic.php?t ... sc&start=0
?
Avatar użytkownika
marvelon
rip
 
Posty: 9934
Rozbłysk Neptuna

Postprzez riot » 07 gru 2010, 10:24

[mod edit: pytania ze względu na swój tępy wymiar anulowane]
riot
 
Posty: 178
Rombanka SS

Postprzez Yabol » 07 gru 2010, 13:39

marvelon napisał(a):31) mozesz pokazać krok po kroku jak powstał ten kawałek - http://www.break.fm/viewtopic.php?t ... sc&start=0
?



Mogę, ale w tym przypadku móc nie oznacza chcieć ;)
Yabol
 
Posty: 1577
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Zvier » 07 gru 2010, 14:22

32. Czy w przyszłości jak już doczekasz się dziecka od wybranki życia.. Będziesz młodemu pacholęciu starał się przekazać wiedzę muzyczną, produkcyjną?
Jak wyobrażasz sobie świat z dzieckiem które nie ma słuchu muzycznego i ogólnej zajawki na muzykę? Będziesz "rąbał" do skutku?
Zvier
 
Posty: 6960

Następna strona

Powrót do Sprzęt, studio i produkcja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron