Q&A Warsztat 1: Yabol (Grudzieñ 2010)

Sprzęt i oprogramowanie, tajemnice warsztatu | Hardware & production

Postprzez Yabol » 07 gru 2010, 14:28

Zvier napisał(a):32. Czy w przyszłości jak już doczekasz się dziecka od wybranki życia.. Będziesz młodemu pacholęciu starał się przekazać wiedzę muzyczną, produkcyjną?
Jak wyobrażasz sobie świat z dzieckiem które nie ma słuchu muzycznego i ogólnej zajawki na muzykę? Będziesz "rąbał" do skutku?



32. Jeśli wierzyć socjologom i psychologom, to nie istnieją dzieci bez słuchu muzycznego (chyba, że głuche), tylko dzieci które nie posiadają odpowiednich wzorców. Dlatego im szybciej zacznie obcować z muzyką, tym większy "talent" się ujawni. Chyba, że będę widział po dziecku, że nie chce tego robić, że go to nudzi. Wtedy nie będę go do niczego przymuszał. Z drugiej strony - dzieci najlepiej uczą się w zabawie, dlatego wiem jak zaszczepić mu muzyczną pasję.

Póki co nie planujemy potomstwa ;)
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Zvier » 07 gru 2010, 14:38

:thumup:
Zvier
 
Posty: 6961

Postprzez Think » 07 gru 2010, 15:11

japierdole :lol:

33. Yabol napisz cos o ogolnej kompresji trackow. Wszyscy zarzucaja mi ze tracki sa przekompresowane, sam to czuje ale za bardzo nie mam wiedzy co z tym zrobic.
34. Czy zakladanie limitera w poczatkowej fazie produkcji na sume ma sens czy lepiej to robic przy samym masteringu zeby dostosowac relacje miedzy sciezkami?
Think
 
Posty: 3332
Przemyśl

Postprzez Yabol » 07 gru 2010, 15:23

Think napisał(a):japierdole :lol:

33. Yabol napisz cos o ogolnej kompresji trackow. Wszyscy zarzucaja mi ze tracki sa przekompresowane, sam to czuje ale za bardzo nie mam wiedzy co z tym zrobic.
34. Czy zakladanie limitera w poczatkowej fazie produkcji na sume ma sens czy lepiej to robic przy samym masteringu zeby dostosowac relacje miedzy sciezkami?



33. Używaj mniej kompresora, wtedy na pewno nie będą przekompresowane. Jeśli już musisz używać kompresora, to nie przekraczaj ratio 1,5:1 , do tego nie wiem jak ty używasz kompresora. Z tresholdem też ostrożnie, bo kilka -db za dużo i utwór brzmi jakby go ktoś walcem przejechał.

34. Ja nie zakładam limitera na sumę, robię numery dochodzące tak około -15rms i -3db. Dopiero później limiter. Czy zakładanie ma sens? z mojego punktu widzenia nie ma. Wystarczy kontrolować sygnał tak, żeby nie wchodził na przester.
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Youness » 07 gru 2010, 17:13

35. uzywasz harmonic exciter z ozone'a ? jezeli tak to w jaki sposob ? (mam na mysli stopien podbijania + pasma nad ktorymi sie skupiasz)

36. jaka jest wedlug ciebie dopuszczalna glosnosc utworu z prawidlowym masterem ?
Youness
 
Posty: 900

Postprzez Yabol » 07 gru 2010, 18:10

Youness napisał(a):35. uzywasz harmonic exciter z ozone'a ? jezeli tak to w jaki sposob ? (mam na mysli stopien podbijania + pasma nad ktorymi sie skupiasz)

36. jaka jest wedlug ciebie dopuszczalna glosnosc utworu z prawidlowym masterem ?




35. Wszystko zależy od charakteru utworu. Jeśli ma byc dużo naturalnego brzmienia to nie używam. Natomiast w ogóle to używam, po prostu jak mi czegoś brakuje w danym paśmie, to lekko podbijam i patrze na efekt, do skutku.

36. Moja dopuszczalna głośność, jaką bym sobie życzył to taka, by żaden sampel, w żadnym momencie utworu nie dobił 0db (żadnego kompromisu w tym momemncie) ,a je jego poziom RMS nie przekraczał -12/-14db (tutaj już zależnie od utworu, bo jak jest utwór nie basowy, to więcej można upchać w RMS)
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez r » 15 gru 2010, 08:38

Yabol napisał(a):Moja dopuszczalna g³o¶no¶æ, jak± bym sobie ¿yczy³ to taka, by ¿aden sampel, w ¿adnym momencie utworu nie dobi³ 0db (¿adnego kompromisu w tym momemncie) ,a je jego poziom RMS nie przekracza³ -12/-14db (tutaj ju¿ zale¿nie od utworu, bo jak jest utwór nie basowy, to wiêcej mo¿na upchaæ w RMS)

37. Ja przed zrobieniem mixu lubiê sobie pos³uchaæ ró¿nych wzorców.
Mo¿esz poleciæ kilka utworów (dnb) z których mo¿na braæ przyk³ad?
Ostatnio edytowano 15 gru 2010, 23:42 przez r, łącznie edytowano 1 raz
r
 

Postprzez Yabol » 15 gru 2010, 21:02

Kiedyś były to:

BSE- Bnegative
Stakka & SKynet - Decoy



Obecnie się nie wzoruję na dnb szukając brzmienia. Raczej słucham Led Zeppelin, czy Vaya Con Dios.
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez netrunner » 21 gru 2010, 13:23

38. Na czym odsłuchujesz muzykę podczas jej tworzenia?

39. Czym kierujesz się dokonując korekcji? Osobiście uważam, że jest to najtrudniejsza część miksu. Trzeba wybrać te częstotliwości w tracku które nalezy wyciąć/podbić aby w ogólnym miksie (lub na poszczególnych sumach) całość brzmiała dobrze. Masz jakieś sprawdzone patenty?

40. W jaki sposób tworzysz kawałki? Mam na myśli czy powstają one na raz (w sensie na setkę)? Czy też może najpierw starasz się zaplanować utwór od strony muzycznej - aranż, melodie dopiero później biorąc się za sprawy techniczne? Który etap produkcji jest wg Ciebie decydującym jeśli chodzi o powodzenie utworu.

41. Wspomniałeś o stronie muzycznej, teorii muzyki wcześniej. Czy masz wykształcenie muzyczne? I czy uważasz że jego brak jest przeszkodą w procesie tworzenia?

42. Czy używasz skal tonalnych? Jeśli tak, to które są dla Ciebie najbardziej interesujące? Co sądzisz o chord progressions. Czy z nich korzystasz i czy masz jakieś ulubione?

43. Trochę z innej bajki i bardziej ogólnie. Czy da się wyżyć w PL z tworzenia muzyki? Jak wyglądają stawki za pojedyncze utwory? Na beatporcie cena jednego numeru to najczęściej okolice 2-3$ Na ile procent z tej kwoty może liczyć początkujący producent. Liczę na odpowiedź bardziej ogólną i rozumiem że jesteś związany umowami.

Pozdrawiam.
netrunner
 
Posty: 101
Wrocław

Postprzez Yabol » 25 gru 2010, 15:40

netrunner napisał(a):38. Na czym odsłuchujesz muzykę podczas jej tworzenia?

39. Czym kierujesz się dokonując korekcji? Osobiście uważam, że jest to najtrudniejsza część miksu. Trzeba wybrać te częstotliwości w tracku które nalezy wyciąć/podbić aby w ogólnym miksie (lub na poszczególnych sumach) całość brzmiała dobrze. Masz jakieś sprawdzone patenty?

40. W jaki sposób tworzysz kawałki? Mam na myśli czy powstają one na raz (w sensie na setkę)? Czy też może najpierw starasz się zaplanować utwór od strony muzycznej - aranż, melodie dopiero później biorąc się za sprawy techniczne? Który etap produkcji jest wg Ciebie decydującym jeśli chodzi o powodzenie utworu.

41. Wspomniałeś o stronie muzycznej, teorii muzyki wcześniej. Czy masz wykształcenie muzyczne? I czy uważasz że jego brak jest przeszkodą w procesie tworzenia?

42. Czy używasz skal tonalnych? Jeśli tak, to które są dla Ciebie najbardziej interesujące? Co sądzisz o chord progressions. Czy z nich korzystasz i czy masz jakieś ulubione?

43. Trochę z innej bajki i bardziej ogólnie. Czy da się wyżyć w PL z tworzenia muzyki? Jak wyglądają stawki za pojedyncze utwory? Na beatporcie cena jednego numeru to najczęściej okolice 2-3$ Na ile procent z tej kwoty może liczyć początkujący producent. Liczę na odpowiedź bardziej ogólną i rozumiem że jesteś związany umowami.

Pozdrawiam.



38. Wzmacniacz: Fonica WS 303. Kolumny: Altus 300 , Milton 80, ZG 10 (w zależności któa godzina i co aktualnie robię w utworze). Słuchawki: Sennheiser hd205 i hd 202.

39. Są pewne schematy przy korekcji poszczególnych elementów. Np. podbicie 100Hz na stopie, czy delikatne usunięcie 800Hz (i części obok) z sumy perkusji...ale nie ma takiego złotego środka pt. "zawsze wycinam to i to"
Z czasem już wiesz na słuch, że musisz usunąć ,czy podbić to i to...Złota zasada brzmi: Im mniej ingerujesz w eq i kompresję, tym lepiej. No ale w tym wypadku sample powinny być krystalicznie czyste, a syntezatory idealnie dopasowane...tak jednak nie jest. Sumę koryguje się w niewielkim stopniu, w przypadku kiedy autor utworu narobił syfu w miksie, to korekcja na sumie da niewielki efekt.


40. Moje utwory powstają w locie. Siadam...wyobrażam sobie dźwięki i zaczynam coś montować. Często jest tak, że założenie początkowe nie ma nic wspólnego z tym co wyewoluuje na sam koniec. Dla mnie decyduje sam początek utworu o jego powodzeniu. Jeśli podoba mi się od razu, to będzie mi się podobał po skończeniu. Techniczne sprawy zawsze zostawiam na sam koniec.


41. Nie mam wykształcenia muzycznego. Wydaje mi się, że przy produkcji niektórych gatunków bez podstaw muzycznych nie dasz rady. Wydaje mi się, że 60% to dobry słuch, 40% to chociaż podstawy muzyczne. Nie mówię o geniuszu muzycznym, tylko o podstawach budowania harmonii. Nie muszę umieć grać na instrumencie, ale umiem zbudować melodię i postępowość, do tego operowanie głośnością, długością nut itd itp. Od razu wyczujesz w utworze, że ktoś zna podstawy.


42. Moją ulubioną jest Arabic :D, co do akordów...w dnb nie ma pola do popisu :)


43. Myślę, że się da wyżyć, ale trzeba być na wystarczająco wysokim poziomie, żeby stawki za muzykę, czy koncert były dość wysokie. Nie trzeba do tego robić "komerchy". Ciężko mi mówić o stawkach za utwory innych. Natomiast ja sam życzę sobie 300€ za utwór...z możliwością negocjacji. Nie angażuję się już w procent ze sprzedaży, bo to nie ten pułap, gdzie sprzedaje się milion kopii.
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez r » 29 mar 2011, 15:38

Yabol napisał(a):Obrazek



zdecydowanie za duzo wysokich troche brakow w srednicy.Jednak wykres wyglada dosc spojnie bez poszarpanych brakow w czestotliwosciach, czyli w procesie "masteringu" bez problemu mo¿na to wszystko wyci±gnac. :)

Mo¿na prosiæ o twoje wykresy perkusji i sumy? :D
Jak siê okazuje, w moim przypadku s± one bardzo pomocne.
r
 

Postprzez Yabol » 31 mar 2011, 16:42

np. którego numeru

albo dobra... wrzuce ze trzy.
Yabol
 
Posty: 1578
Hi there! Would You like to sign my petition?

Postprzez Pawlak » 31 mar 2011, 16:50

ile kosztuje booking Ciebie?
Avatar użytkownika
Pawlak
 
Posty: 7303
od siebie

Poprzednia strona

Powrót do Sprzęt, studio i produkcja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości